Lovetotravel.pl Przewodnik turystyczny |
Strona główna
|
Europa | Azja | Ameryka Południowa | Ameryka Północna | Australia | Afryka |
W dobie rozwiniętej technologii komputerowej transport przesyłek w systemie poczty pneumatycznej został znacznie ograniczony. Nadal jest on stosowany, ale głównie w transporcie wewnętrznym, w supermarketach, bankach, na stacjach paliw czy lotniskach. Tymczasem mało kto wie, że w czeskiej Pradze do dziś istnieje zewnętrzny, miejski system poczty pneumatycznej.
Poczta pneumatyczna powstała w II poł. XIX w Historia Wielu osobom nazwa „poczta pneumatyczna” kojarzy się w pierwszym momencie ze starodawnym systemem przesyłania dokumentów, systemem, którego mechanizmy działania można poznać jedynie w muzeum. Ale nic bardziej mylnego. Choć poczta pneumatyczna powstała jeszcze w II poł. XIX w., to do dziś znajduje ona zastosowanie w wewnętrznym transporcie dokumentów. Korzystają z niej banki, supermarkety, zakłady produkcyjne czy lotniska, słowem miejsca, w których liczy się szybkość i bezpieczeństwo transferu, tak dokumentów, jak i chociażby pieniędzy. Mechanizm działania poczty pneumatycznej jest niezwykle prosty. Przeznaczone do wysłania przedmioty umieszcza się w specjalnych kapsułach, które następnie za pomocą sprężonego powietrza transportowane są rurami do miejsca swojego przeznaczenia. Traźniejszość Skoro więc poczta pneumatyczna jest nadal powszechnie stosowana, to co w takim razie wyróżnia czeska stolicę? Otóż w Pradze istnieje ostatni na świecie, miejski system poczty pneumatycznej. Pierwszą rurę przesyłową zbudowano tam już w 1887 r. Połączyła ona budynek poczty przy ulicy Jindrsska z Małym Rynkiem na praskiej starówce. Kolejną rurę pociągnięto do zamku na Hradczanach. Z początku poczta pneumatyczna miała zastosowanie wyłącznie prywatne, w 1899 r. udostępniono ją jednak wszystkim Prażanom. Znacząca rozbudowa systemu nastąpiła na przełomie lat 20. i 30. XX w. Powstała wtedy blisko 55 – kilometrowa sieć rur przesyłowych, które wykorzystywane były głównie do transportu listów i telegramów. Poza zwykłymi mieszkańcami Pragi z poczty pneumatycznej korzystały także banki oraz Czeska Agencja Prasowa i Biuro Prezydenta Republiki. W kolejnych dziesięcioleciach, mimo szybkiego rozwoju usług pocztowych i telekomunikacyjnych, poczta pneumatyczna nadal cieszyła się ogromnym powodzeniem. W latach 90. transportowano w ten sposób blisko 9 tys. przesyłek miesięcznie. Powódź w Czechach Funkcjonowanie poczty zostało poważnie zakłócone przez powódź, która nawiedziła Czechy w 2002 r. Zalana została wtedy znaczna część rur przesyłowych i podziemne silniki. Obecnie trwają prace nad ponownym uruchomieniem systemu. Elementy praskiej poczty pneumatycznej można oglądać m.in. na ulicach Moravska, Italska albo na rynku w dzielnicy Karlin. Czechy - miasta
Czechy - co warto wiedzieć
Praska poczta pneumatyczna - dodaj komentarz:
|